Ako zvládnuť obdobie menopauzy?

Mnoho žien má obavy zo zdravotných dôsledkov menopauzy. Zosumarizovali sme najzásadnejšie ťažkosti menopauzy a spôsoby, ako sa s nimi vysporiadať. 

Ako na návaly tepla?

Návaly tepla dostanete pod kontrolu tak, že si budete zaznamenávať, čo ich spôsobilo a budete sa na ne vedieť vopred pripraviť. To, čo im predchádza, označujeme ako spúšťače návalov tepla a mnohé viete neskôr eliminovať.

Keď už ale návaly prídu, treba sa pokúsiť jednoducho ich rozdýchať hlbokými nádychmi nosom a výdychmi ústami.

Nočné potenie pri menopauze 

Nočné potenie súvisiace s návalmi tepla zmiernite lepším vetraním spálne, výmenou prikrývok za ľahšie alebo tým, že si pod vankúš položíte niečo mrazené. Ak sa v noci kvôli poteniu zobudíte alebo nemôžete zaspať, obráťte vankúš a ľahnite si na jeho vychladenú stranu.

Čo s nespavosťou?

Ak je súčasťou problémov aj problém so zaspávaním, vyskúšajte niektorý z nasledujúcich tipov:

  • 3 hodiny pred spaním si zacvičte a robte to pravidelne,  
  • namiesto alkoholu „na lepší spánok“ popíjajte večer vlažné mlieko alebo čaj, 
  • skúste si pred spaním čítať, 
  • nespavosť neliečte utlmujúcimi liekmi.  

Hormonálne príznaky menopauzy

K príznakom menopauzy sa môže pridať pocit suchších a citlivejších intímnych partií, čo môže spôsobovať bolesť pri sexe. Poraďte sa so svojím lekárom alebo gynekológom o účinných lubrikačných či krémových prípravkoch. S pravidelným a najmä komfortným sexom súvisí okrem všetkých známych pozitív tiež správne prekrvovanie v intímnej oblasti.

Pomôžte si vzájomne s partnerom opätovne nájsť sexuálnu túžbu, ktorá sa v dôsledku hormonálnych zmien môže vytrácať.

Náladovosť

Zmeny nálad – podobné alebo výraznejšie ako pri menštruácii – vás počas menopauzy zrejme neminú. Skúste meditačné cvičenia, jogu či zábavu s priateľmi a rodinou. Poprípade sa poraďte aj so svojím lekárom a opýtajte sa ho na ďalšie tipy, ako čeliť zmenám nálad. 

Bolesti hlavy  

Bolesť hlavy až migrény sa môžu počas menopauzy zhoršiť, alebo sa objaviť po prvý raz. Podobne ako pri návaloch tepla si veďte denník spúšťačov a snažte sa ich eliminovať. Ak bolesti hlavy pretrvávajú, pomôže vám váš lekár. 

Môžu sa objaviť aj estetické problémy

Počas menopauzy môžu rýchlejšie rednúť alebo vypadávať vlasy. Vyhýbajte sa agresívnym farbám, ale aj prudkému slnku, ktoré ich vysušuje. Ak sa vám na tvári objaví nechcené ochlpenie, poraďte sa s dermatológom, určite vám pomôže.

Je to paradox, ale dôsledkom hormonálnych zmien počas menopauzy môže byť akné. Na tento kozmetický problém dnes existuje množstvo účinných prípravkov. 

Pamäť a sústredenie

Nenechajte zaháľať svoj mozog a pamäť, naučte sa niečo nové, veľa čítajte, žite aktívne a skúste znížiť úroveň stresu. Počas menopauzy netreba popri starostlivosti o telo zabúdať na mentálne zdravie.

Menopauza nie je choroba, ale bežná súčasť života každej ženy. Mnohé problémy súvisiace s menopauzou sa dajú zmierniť a zvládať správnym prístupom a osvedčenými metódami. 

Užitočné tipy o zdraví do vašej emailovej schránky.